05-06-07 en 08 juni - Reisverslag uit Roncesvalles, Spanje van joke en henk hierden - WaarBenJij.nu 05-06-07 en 08 juni - Reisverslag uit Roncesvalles, Spanje van joke en henk hierden - WaarBenJij.nu

05-06-07 en 08 juni

Blijf op de hoogte en volg joke en henk

08 Juni 2013 | Spanje, Roncesvalles

05 juni.
Met een goed gevoel over de camping in Labenne Ocean begonnen we aan onze 6e etappe die ons voor het eerst deze vakantie naar Espenal in de Spaanse Pyreneén voerde. De kortste weg voerde over een voor ons onbekende pasweg. Dit leek ons met de caravan achter de auto geen goed plan. We kozen daarom voor een langere route over een grotere doorgaande weg. Halverwege bleek een tunnel dicht te zitten en kwamen we (je raadt het al) toch op de pasweg. Hij bleek breed genoeg al zaten er vele kuilen en gaten in. Zonder verdere problemen kwamen we bij Pamplona. Vandaar was het nog 35 km noordwaarts over een pasweg die tevens deel uit maakt van de pelgrimsroute naar Santiago de Compostella.
Even voor 2 uur werd camping Urrobi bereikt. Een plekje vinden was niet moeilijk, want buiten de vaste staanplaatsen waren wij nagenoeg de enige gasten. Nadat we ons hadden geïnstalleerd, was er nog voldoende tijd om van het zonnetje te genieten. Gelukkig was er een restaurant op de camping en voor 25 euro incl. een fles wijn voor een 3 gangen menu, kun je zelf niet voor koken.
06 juni.
Voor vandaag stond er een bezoek aan de net over de grens met Frankrijk gelegen pelgrimsplaats st. Jean- Pied de Port op het programma. Het zonnetje scheen en dat maakt al veel goed. st. Jean-Pied de Port is een smeltkroes van pelgrims en toeristen. Het ligt op 2 pelgrimsroutes 1 voor de wandelaars de Camin de Santiago en 1 voor fietsers de Jacobs route. Naast vele souvenirs winkeltjes en restaurantjes zijn er ook tal van logementen. Bij de oudste Herberg hebben we een boodschap achtergelaten voor een oud collega van Henk die daar begin juli voor 1 week gastherbergier is. Vele pittoreske straatjes en geveltjes maakten het bezoek meer dan waard.
07 juni.
Er was minder weer voorspeld, maar vooralsnog scheen het zonnetje en besloten we om Pamplona te verkennen. Pamplona is vooral bekend om de stierenrennen (San Fermin) die daar ieder jaar begin juli plaatsvinden. Pamplona heeft na Mexico stad en Madrid de grootste stierenarena ter wereld. Al dwalend door de stad vielen ons naast de monumentale bouwwerken de vele tappas barretjes op. En ja, daar kun je dan niet aan voorbij lopen. Na 3 uur door de stad te hebben geslenterd, ging het weer richting camping. Via een alternatieve route dit keer,waarbij het opvalt, hoe goed de wegen zijn. Zelfs de kleinste weggetjes zijn prima bereidbaar.
08 juni.
Eindelijk was het dan daar. De voorspelde regen. De hele nacht regende het en het regende de hele dag door. Dit weerhield het er ons niet van om de omgeving rond de camping te verkennen. Hierbij kozen we weggetjes die op geen enkele landkaart staan aangegeven maar die ons door een prachtige natuur voerde waarbij ons vooral de prachtige rotsformaties en bergmeertjes opvielen. Jammer dat het zonnetje ons in de steek liet.
Morgen staat de 7e etappe gepland die ons naar de Nationale parken in de Pyreneén brengt.