dag 9-13 - Reisverslag uit Dornberk, Slovenië van joke en henk hierden - WaarBenJij.nu dag 9-13 - Reisverslag uit Dornberk, Slovenië van joke en henk hierden - WaarBenJij.nu

dag 9-13

Blijf op de hoogte en volg joke en henk

01 September 2012 | Slovenië, Dornberk

woensdag 29 augustus vertrokken we vanaf Waging am See naar onze volgende camping Turisticna Saksida in Dornberk Slovenie. Via Salzburg naar Villach door de Karawankentunnel kwamen we in Slovenie. Daarna richting Ljubljana om vervolgens via Postojna ons einddoel te bereiken. Echter de camping vinden, bleek nog niet zo eenvoudig. Maar een paar keer vragen en het idem zoveel draaien met de caravan op niet al te brede weggetjes leverde nog niet het gewenste resultaat op. Onze reddende engel was een oud mannetje op een even oude brommer die ons voorging en via een heeeeeel smal weggetje kwamen we na ongeveer 400 meter aan op onze bestemming. Werkelijk een plaatje. Het was inmiddels 3 uur en de temperatuur was gestegen tot 35 graden. Dus eerst maar even zitten en een drankje nuttigen en later de boel maar installeren. Later op de middag werden we samen met de andere gasten uitgenodigd voor een wijnproeverij die avond. Dit nu werd een bijzondere avond met niet alleen wijn proeven, maar eveneens werd er een diner met 6 gangen bij geserveerd en uiteraard bij iedere gang een bijpassende wijn. Hoe zo leven als god in Frankrijk: in Slovenie zul je bedoelen.
Donderdag 30 augustus.
Het was wederom stralend weer en we besloten om een wandeling tussen de verschillende wijngaarden te maken. Het is hier werkelijk prachtig en een oase van rust en ydilische plekjes. Na terugkomst werd vooral getracht schaduw te zoeken onder de wijnranken met af en toe een druifje pikken. Ook deze avond hebben we weer gegeten onder de pergola. Nu echter was er een gezelschap van 12 Slovenen die de veraardag vierden van een van hun die 50 jaar werd. Dus om 12 uur zingen met z'n alllen en onder het nuttigen van de nodige drankjes was het een gezellige boel.
Vrijdag 31 augustus.
Het noodlot heeft toegeslagen. Zo duf als een konijn en een zere kop, was het moeilijk opstaan. dus dat wordt vandaag kalm aan doen.
na de middag zijn we nog wel even boodschapppen wezen doen in Nova Gorcia hier in de buurt. Bij terugkomst hebben we samen met onze Engelse buren een afternoon drankje genuttigd. Dat liep een beetje uit en zo kon het gebeuren dat we eerst om 9.00 uur aan onze maaltijd begonnen. Macaroni alla Joke.
Zaterdag 1september.
Vandaag stond een tochtje in de omgeving op het programma. Via een aantal pitoreske dorpjes, werd Lipica bereikt waar we de befaamde Lippizaner stoeterij hebben bezocht. Daarna via het kastdorp Lokev, naar de grotten van
Skocjan. Hier werd eerst van een kopje koffie en een broodje genoten. Daarna werd naar het uitzichtpunt gelopen waar we een prachtig uitzicht hadden over het tegenover gelegen plateau, welke al in herfstinten was gekleurd. De grotten zelf werden vanwege tijdgebrek, niet bezocht. 9 km. zuidelijker werd de middeleeuwse burchtruïne bij Socerb bezocht vanwaar we een prachtig uitzicht hadden over de golf van Triëst. Het hoogtepunt was een bezoek aan een middeleeuuws kerkje in Hrastovlje aan de voet van de 3000 meter steil naarbeneden lopende kastwand. In dit erkje bevindt zich het wereldberoemde fresco over dedans van de dood. De achterliggende gedachte is dat iedereen in de dood gelijk is.

• 04 September 2012 - 18:31

Nellinde Bouhuis-Roos:

Ha buurtjes,

Leuk om nu eindelijk wat van jullie reisverslagen te lezen. De eerste week had ik meteen al iets verwacht, wellicht geen goede internetverbinding daar? Afijn, er staan nu hele leuke verhalen van allerlei belevenissen. Jullie hebben al weer heel wat meegemaakt. Klinkt goed! Hier is ook alles goed hoor. Nog steeds heerlijk weer! Blijft ook zo geloof ik volgende week.
    Nou, heel veel plezier in Slovenie verder. Hoe lang blijven jullie nog daar? En is de volgende bestemming al bekend? Afijn, dat lezen we wel weer in een volgend verslag. Viel Spass weiter.

Groeten,

Groeten,

Nellinde en Jos.

• 05 September 2012 - 11:00

Ad En Corry:

Leuk om jullie verhalen te lezen. Wij hebben nog 3 dagen. Gaan vrijdag richting huis (zaterdag thuis). Het is hier heerlijk de laatste dagen. Overdag lekker warm, 's nachts lekker koel. Geniet van jullie vakantie. Wij blijven je wel volgen.
    XXX